Tan sols una unça de frikisme

Blocs plagiats, bases de concursos i lucres pirates

Bones,

Fa uns dies que, per coincidències de la vida han succeït diferents coses relacionades amb el món dels blocs i de la fotografia: blocs plagiats, concursos que compleixen massa estrictament les bases i lucres pirates. Si ho dic així segurament ningú sàpiga a que em refereixo per això aniré per parts:

1.- Blocs plagiats.

Fa un temps em recomanaren un bloc, un bloc d’aquests que t’ensenyen a fer diferents composicions, a jugar una mica amb el photoshop, a inspirar-te i a potenciar les teves idees a través de la fotografia. Jo el vaig seguir per si algun dia faig el curs o simplement per anar seguint-lo ja que el vaig trobar interessant. Avui mateix he pogut llegir a aquest bloc que ja n’hi ha d’altres que, sospitosament comparteixen gairebé el mateix temari, la mateixa estructura i els mateixos resultats, encara que inicialment no tenen o no tenien la mateixa finalitat. Son tan evidents que l’autora del primer bloc en diu que són plagis. Vos deix el link al bloc que seguesc i d’aquí per envant ja heu de ser vosaltres mateixos qui investigui o opini. Per mí hi ha moltes semblances notables.  Aquí en parla la seva autora:

http://casienserio.blogspot.com/2011/05/el-plagio-de-cuina-per-llaminers.html

2.- Concursos amb bases estrictes.

Que et posin el caramel a la boca i després el te llevin… emprenya! Sobretot després de que el resultat hagi estat (o això esper) ben meditat i amb temps suficient per prendre les mesures oportunes. Resulta que fa un temps vaig conèixer una blocaire a través d’un curs on line (no a través del bloc anterior) i d’aquí que hem establert una certa amistat virtual. Ahir al matí li anunciaren que havia guanyat 2 premis a un concurs de fotografia que s’havia presentat. Imaginau-vos l’alegria d’aquesta amiga (http://lastienditas.blogspot.com/) en conèixer la noticia, i no es per menys, és pel simple fet d’haver guanyat, no pels premis ‘magnifics’ que hi havia. Però 5 hores després li comuniquen que li retiren tots els premis ja que aquestes fotografies no eren inèdites, les havia penjat al seu bloc personal i/o al seu flickr. Fins aquí tot correcte, ja que les bases indiquen, com a quasi tots els concursos fotogràfics, que les fotografies han de ser inèdites. Però no crec que hi hagi cap altra concurs que això es compleixi tan estrictament, per posar un exemple: l’endemà de la marató fotogràfica a Palma molts dels participants ja penjaren totes les fotos que hi presentaren, molt abans de la resolució del jurat, en aquell moment ja deixaren de ser inèdites?.

Personalment pens que una cosa és que aquestes fotos ja hagin estat objecte d’alguna exposició o d’algun altra premi (que l’autor sen hagi pogut beneficiar) i s’altra és que tu mateix de les teves fotos no puguis fer-ne el que vulguis si després et vols presentar a algun concurs que no saps si es realitzarà o no.

Per una persona aficionada a la fotografia com jo (i com tanta altra gent) publicar les fotos que fa, que els amics i la gent qui vulgui els hi comenti, els critiqui i li digui si li agraden o no… és el que aspira i el que espera, res més. Si a damunt s’anima a presentar-se a algun concurs és per si algú més li reconeix l’esforç i el treball, no per guanyar-s’hi la vida. Un no guanya dos concursos, deixa la feina i es converteix en fotògraf freelance.

3.- Lucres pirates

El propietari de les teves fotos i dels seus drets és el fotògraf qui les fa, ¿no?  Idò a nen Macià (http://massayialtresherbes.blogspot.com/)  ja li ha passat un parell de vegades que empreses privades empren les seves fotos per publicar-les ja sigui a les seves webs o en paper. La darrera va ser el diari de Mallorca que va publicar una foto que ell havia fet un parell de dies abans, l’havia publicada a alguna xarxa social i va comparèixer per il·lustrar una noticia. A més, encara que firmis les fotografies moltes vegades les retallen per que no en surti la firma de l’autor. Aquí el problema es que qui firma l’article no ha demanat el permís a l’autor de la fotografia per a la seva publicació, no en cita l’autor i segurament aquest periodista cobra pel que ha escrit i ha publicat.

I això no és un fet aïllat, com ja he dit abans, no és la primera vegada: webs i publicacions vàries sen han aprofitat de la feina que ha fet una altra persona i crec que tant el col·lectiu de fotògrafs professionals (que venen les seves fotos), com els afectats n’han de dir la seva.  I d’això te n’adones moltes vegades de casualitat, de rebot o per que algú t’ho comenta i/o reconeix la teva foto.

Jo mateix n’he estat víctima d’apropiament de fotografies que estaven al facebook per il·lustrar com a icona de l’atiar foc d’enguany i la foto ni era meva (me la cediren) ni era de l’atiar.

Totes aquestes coses fan que et qüestionis la teva presència a la xarxa, els blocs, les fotos al flickr o similar, les xarxes socials, que algú et pugui etiquetar o no, les teves dades (facebook i sony han estat recentment víctimes de robatoris de dades), que et donis de baixa i 5 mesos després quan tornes a activar el teu compte resulta que l’empresa ho te tot guardat sobre tu, etc.

Arribam a un moment que no tenim res nostre, que tot és de tots… i això si te n’adones del que empren o no empren teu… no sé on arribarà tot plegat.

Com sempre en podeu dir la vostra, crec que és un tema que poc o molt ens toca a tots d’aprop.

Salut i perdonau la parrafada, però ho havia de dir.

Anuncios

11 comentarios

  1. Sobre el tema del concursos depèn de com miris les bases. En el meu cas en el concurs del AtiarFoc2010 o en les fotos de la marató no les vaig publicar fins que sortí la decisió del jurat per el que pogués passar. La veritat és que és filar un poc prim però no deixen de ser unes bases que se poden entendre de moltes maneres.

    En tot lo altre estic ben d’acord. 🙂

    mayo 12, 2011 en 6:21 pm

  2. Guillem, les teves paraules son més que encertades!!!
    Gràcies per posar-me veu!
    :))

    mayo 12, 2011 en 7:11 pm

  3. ja t’he dit que estic completament d’acord amb tot això del que parles.
    Crec que haurem d’arribar a fer un pensament amb tot això…i no és per res,simplement que a ningú li agrada fer feina per els demés.
    Quan jo vulgui cobrar per una foto,simplement no la penjaré…però almanco quan les poden agafar han de raespetar a l’autor i com a mínim demanr permís o dir qui és l’autor.
    respecte al concurs en qüestió ho trob força miraprim a això,tens raó,si ella s’hagués lucrat o concursat,d’acord…però per tenir-les en un blog…

    mayo 12, 2011 en 8:48 pm

  4. Guillem, estic d’acord en pràcticament tot El tema del concurs, com diu en Poti, és confús), és més, que ens queda als aficionats a la fotografia com noltros si no publicar als nostros blocs les fotogrfies i , com dius, tú, que les comentin, critiquin, …, per qué, ganàncies en euros en teinim poques, ja ens agradaria que ens pagassin alguna cosa quan ens “roben” alguna de les nostres fotografies. Com diu en Macià, alguna cosa hem de fer !!!Això podria ser un tema a discutir davant un bon tiberi 😉

    mayo 12, 2011 en 10:27 pm

  5. Estic d’acord amb els vostres comentaris, en els tres casos exposats, clarament algú s’ha aprofitat. I el fotògraf com sempre, surt perdent.
    El cas del bloc plagiat, el copy paste no té misteri, pel que resulta molt simple.
    En el cas del concurs, depèn de les bases … no ho tenc tan clar, hauriem de veure si les bases són abusives. Què s’entén per publicar?, és evident que si envio les meves fotos al concurs i a més me les publica una revista o s’utilitza per alguna publicació, llavors veig bé que les desqualifiquin en el concurs. Però, ensenyar al meu blog, pujar-les al flickr o similar, d’això res, són les nostres noves eines per compartir amb els amics i comentar els nostres treballs, abans els grupets se trobaven al bar del centre de 7 a 9 els divendres a la nit, els temps canvien i les trobades es fan al cibermón … Defensaria a capa i espasa que el meu blog i el meu flickr no són ‘publicacions’ són els meus quaderns personals …
    Encara pitjor, si t’agafen les teves fotos i les fan servir per al correfoc de l’any que ve.
    No sé com s’haurien de regular aquests abusos, on sempre el fotògraf és la part feble de la història.
    Bona entrada!!! Salutacions

    mayo 13, 2011 en 7:50 am

  6. Joan

    Jo també estic d’acord amb tot el que heu anat exposant. A tots els que feim fotos ens agrada mostrar què feim o deixam de fer (llevat d’algun cas d’algú que no en mostra ni una de foto, que alguns ja coneixeu jejeje). I ens agrada mostrar-ho no per guanyar un prestigi o uns doblers; ens agrada perquè volem mostrar què han vist els nostres ulls a través del visor un moment determinat del dia, sigui el moment que sigui, i sigui el dia que sigui. Almenys aquest és el meu cas. Això dels concursos ja és una altra història. Quan te presentes a un, s’han de llegir bé les bases i respectar-les; si ho fas i finalment et donen un premi, no hi haurà cap problema; si no ho fas, encara que siguin poc coherents, és el teu problema, no el problema de qui ha posat les bases. I repetesc, encara que siguin poc coherents, com això de no donar el premi per haver publicat la fotografia al bloc o al flickr, que és una gran collonada. És poc just aquest món de la fotografia, perquè en qualsevol moment et poden prendre una foto, com a l’amic Macià o com a mi mateix (en el meu cas sí citaren la font i el nom, i cap problema), i te la poden retallar, llevar el nom o la firma de l’autor, retocar-la, etc. La veritat és que fa ganes de no penjar res més a cap lloc i guardar les fotografies per un mateix. Bona entrada Guillem, m’ha agradat, perquè tens raó. Salut!

    mayo 13, 2011 en 9:13 am

  7. Tens tanta raó amb el que dius Cata… tan de bó hagués tengut la rapidesa per contestar per telèfon això, el que realment pens, que un blog o un flickr és un espai per compartir amb els amics i com diu en Massay o en Miquel, no me lucrat amb això. No és cap “publicació” I que simplement, només tenc això!! Un espai virtual on compartir amb els amics i aprendre els uns dels altres, al manco així és com jo ho visc.

    A la porra els organitzadors!

    mayo 13, 2011 en 9:25 am

  8. Ara m´he enfadat!!

    mayo 13, 2011 en 9:25 am

  9. Bé, venga…que ja m´estic desenfadant…però m´ha fet ràbia!

    mayo 13, 2011 en 9:26 am

  10. I ara no ho faig al meu blog perquè blogger ha decidit que avui no va com toca…
    quan funcioni ja me ficaré…

    Gràcies a tots per les opinions!
    🙂

    mayo 13, 2011 en 9:27 am

  11. Pingback: Fotos no firmades a l’Ultima Hora. Via Fora 2011 « Mayolicus Blog

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s